Perjalanan sebuah hidup di Mukah …

Seekor tikus memanjat dinding dari sebuah almari buruk
dengan agak kelam kabut.tikus pengecut itu mendaki dinding itu ke arah siling
yang telah berlubang dan menghilangkan diri di dalam kegelapan malam di atas celah
bumbung rumah.Tikus itu mengingatkan aku tentang perjalanan hidupku akan datang yang tak pasti lagi macamana perjalanannya
adakah kelam kabut seperti tikus yang memanjat dinding itu atau seperti keberaniannya menghadapi sinar terang lampu bilik tanpa takut
kena ketuk dengan manusia yang memandangnya.

Mukah adalah sebuah bahagian ke 10 pada 2002.Aku adalah penghuninya pada 2009. Tanjung Manis di Belawai,Dalat
adalah beberapa daerah yang aku kenali melalui atas talian. Nak datang ke sini melalui Kuching-sibu-MUkah atau boleh saja
ambik flight dari Kuching terus ke Tg Manis di Belawai naik Maswings. Ada capaian atas talian boleh la aku menulis lagi
jika tidak aku simpankan saja kenangan ni dalam hati yang lara..

Kumpul duit buat belanja,kumpul duit buat beli harta,kumpul ilmu buat pahala,beri ilmu jangan buat dosa..Salam Maal Hijrah

4 thoughts on “Perjalanan sebuah hidup di Mukah …

  1. salam blogger

    Saya dah lama add blog cikgu ke dalam blog saya. Tahniah kerana anda telah menjelajah sehingga ke Belawai demi tugas untuk diri anda, masa depan anda dan anak-anak tempatan.

    Anda bertuah kerana dapat bertugas di tempat tersebut, Dahulu Belawai adalah di bahagian ke 6 dan di bawah pentadbiran di Sarikei kini bertukar ke Mukah.

    Harap anda bergembira dan bersemangat dalam tugas anda.

Leave a Reply

