Praktikal,Hari Raya

Agak lama saya tidak posting sebarang topik kerana tugasan praktikum yang banyak. . Mengenai posting blog ni baru saya sedar bukan semua orang boleh menjadi seorang penulis yang baik dan konsisten, kerana posting blog ni memerlukan semangat dan kerajinan yang tinggi. Saya ni hanyalah menulis untuk mencatat pengalaman diri semoga pada satu hari nanti pengalaman yang saya tulis itu tersimpan sebagai kenangan peribadi yang ada nilai ilmu dan juga  ibarat menulis di dalam sebuah diari. Bezanya menulis di dalam blog dapat mengekalkannya dalam tempoh sampai bila-bila jika tak ada apa berlaku kepada wordpress ini.Haha.

Bagi seorang bakal cikgu seperti saya ni, agak rugi rasanya kalau saya tidak menulis sesuatu yang berlaku di persekitaran saya yang tidak berlaku kepada seorang yang bukan cikgu. Apabila pengalaman tersebut di tulis ia boleh mewarnai dunia penulisan blog di Malaysia.

Blog ini sebenarnya saya jadikan sebagai pemangkin kepada latihan menulis untuk diri saya. Manalah tahu, dengan penulisan yang konsisten ini, saya dapat memperkembangkan kebolehan menulis yang saya tidak pernah gali sebelum ini.

Mengenai praktikum yang telah berakhir sebelum hari raya lepas, saya dapat menjalaninya dengan lancar tanpa masalaah yang besar dan dapat  di atasi dengan sebaiknya. Pada minggu terakhir ,adalah minggu yang bercampur baur antara keinginan untuk balik ke Maktab dan perasaan sayang kepada murid yang mula di rasai kerana murid sudah mulai mesra dengan saya.

Pengalaman praktikal ini memang tidak boleh di lupakan kepada saya. Ia adalah tempat pertama saya mengajar seumur hidup saya!. Tidak semudah yang di sangka. Bukan masaalah mengajar yang menjadi masaalah utama, tapi masaalah mengawal murid. Kerana jika guru gagal mengawal murid, memang gagal sessi pengajaran guru.

Pengalaman guru lama memang berguna, terima kasih kepada guru guru di SK Kajang kerana kerjasama dan dorongan dan nasihat yang berguna seperti Pn Rosnani Cikgu Kepoh! haha !haha!, Cikgu minyak Dhab(Hassan),CIkgu Kueh Raya dan ramai lagi cikgu lain yang banyak mewarnai tempoh praktikal saya ini. Tak lupa rakan pelatih yang gelabah time kene observe! haha! Cikgu Fairus dan Cikgu Fadlinasri, juga cikgu Nubhan,Cikgu Baharun,Ele dan Cikgu Huda dari IPSIS.

Saya juga ingin memohon maaf kepada pihak pihak yang merasa terkilan atau tidak senang dengan tulisan saya yang tidak seberapanya ni, kerana saya ini budak baru belajar. Andai tidak terlewat,  sempena bulan Syawal ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya  Maaf Zahir dan Batin.

Leave a Reply

