Guru yang ‘Bersandar’ di bilik guru(guru sandaran)

Oleh: Khakiku(Penulis Tamu)

Salam buat umat guru sekalian( termasuk yang bakal menjadi guru). kat sini aku nak kongsi pengalaman menjadi guru sandaran kat sekolah rendah. cerita bermula disini(chewah, dah macam novel plak). Tahun 2004 aku dinobatkan sebagai graduan yang agak tak berjaya di UiTM, ye ar…. CGPA tak sampai 3 pointer pon…. lepas jer aku menerima segulung kertas yg bergelar ijazah, zaman kejatuhan pon bermula….. semuanya serba tak menjadi…. dah beribu-riban resume aku anta ke syarikat2 swasta dan juge badan perkhidmatan awam… tapi.. tapi sumenyer menemui kegagalan. satu petang tengah aku lepak melayan DVD Shrek kat umah, member lame aku kol… ‘ woit, sekolah aku nak pakai cikgu sandaran.. nak tak?’ tanpa menggunakan otak kanan kreatif aku, aku pon terus terima….. hehe, dipendekkan citer, hari pertama aku jadi cikgu memang kelam kabut sket. lepas lapor diri, ade sesi perkenalan ngan cikgu2 sekolah tu dalam mase yang terlalu singkat(nampak sangat sekolah tu kekurangan guru) aku terus jumpe ngan guru yg nak meng’handover’ kan tugas2 aku…. peh…. kalau tengok dengan mate 7.0 megapixel aku nie, nampak macam banyak jer… tapi takper, sebagai hero aku kene terima tu sume sebagai satu cabaran….. tepat jam 3 ptg, aku pon memulekan kelas aku yang pertama….. masuk jer kelas… (sambung dalam siri yg kedua)

One thought on “Guru yang ‘Bersandar’ di bilik guru(guru sandaran)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s