Isu pendidikan dalam Temuduga KPLI 2011

Salam pembaca semua..

Selepas anda dapat memasuki temuduga KPLI nanti ada beberapa isu yang saya fikir perlu anda ambil perhatian. Kemungkinan isu isu ini di tanya dalam temuduga adalah amat besar. Kebarangkalian itu amat tinggi. Isu mengenai PIPP rasanya sudah tidak relevan lagi kerana pelan ini berakhir pada tahun ini. Namun anda jangan lupa untuk membaca PIPP juga kerana ada kemungkinan pencapaian PIPP ini pula akan di tanya.
Photobucket
Isu pendidikan yang mungkin akan menjadi perhatian penemuduga ialah tentang salah satu bidang NKRA iaitu mengenai akses pendidikan kepada rakyat dan mengurangkan keciciran murid di pedalaman.

Slogan Satu Malaysia Rakyat Di Dahulukan Pencapaian Di Utamakan juga akan menjadi topik yang amat popular kerana ia adalah dasar kerajaan sekarang.

Soalan mengenai dasar penghapusan PMR  dan UPSR di sekolah dan Penilaian berasaskan sekolah yang menggantikan PMR  dan UPSR amat sesuai untuk di fahami dengan sebaiknya.

Ops, jangan lupa ye tentang KSSR yang akan di laksanakan pada tahun hadapan. Itu adalah killer topik rasanya. Banyak perubahan akan berlaku dengan adanya KSSR yang akan menggantikan KBSR ni. Jika masih belum tahu apa itu KSSR ini, KSSR ialah Kurikulum Standard Sekolah Rendah. Ia akan mula di gunapakai kepada murid tahun 1 2011 . Murid tahun 2 2011 masih menggunapakai KBSR sedia ada. Antara perubahan dalam KSSR ialah dari segi mata pelajaran. Contohnya pembelajaran Pendidikan Jasmani yang diasingkan dari Pendidikan Kesihatan. Pendidikan seni dan Muzik yang di gabungkan di bawah satu nama. Jika mahu lebih tahu tentang KSSR ini, cuba cari di scribd saya iaitu akaun scribd/ydamar.

Pada masa saya di temuduga dahulu, soalan yang di tanya kepada saya ialah mengenai Tahun Melawat Malaysia 2007 dan apakah peranan saya sebagai guru untuk mempromosikannya kepada murid di sekolah. Terkebil kebil jugalah saya menjawabnya kerana tidak bersedia pada topik itu. Hanya yang di jawab oleh saya ialah melalui aktiviti P&P dan menganjurkan murid supaya menegur pelancong asing yang mereka jumpa di  mana mana serta  menganjurkan hari kantin. Saya pun dah lupa apa yang saya jawab tentang hari kantin ni.

Kesimpulannya , penemuduga mungkin akan cenderung bertanya aras soalan sebegini. Contohnya , “apakah peranan anda sebagai guru untuk membantu kerajaan membentuk perpaduan rakyat di negara ini?. Apakah yang anda akan jawab?. Ok fikirlah sebaiknya dan kaitkanlah dengan Slogan Satu Malaysia.

Walau apapun tahniah jika anda berjaya layak ke temuduga, Apabila layak nanti jadi la guru yang ikhlas dan jujur dalam pekerjaannya. Biarlah apa orang ramai nak kata tentang KPLI ni. Mereka ni hanya pukul rata semua guru KPLI tak berkebolehan. Sedangkanpada hakikatnya semua guru sama sahaja. Ada yang cemerlang dan ada juga  yang tidak.

Istilah pendidikan terkini 2010 dan 2011

1. LINUS= Literasi dan Numerasi

2. P&P:  Pengajaran dan pembelajaran dah bertukar kepada Pembelajaran dan Pengajaran.

Di ubah mulai 2011  kerana pembelajaran lebih di pentingkan daripada pengajaran.Pembelajaran berpusatkan murid bukan berpusatkan guru.

3. SKPM

4. Baiah

5.MBM MBI (Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuhkan Penguasaan Bahasa Inggeris) -menggantikan PPSMI

Klik untuk baca : kenapa awak nak jadi cikgu?

70 thoughts on “Isu pendidikan dalam Temuduga KPLI 2011

  1. salam,sy telah menerima panggilan temuduga sarjana muda pendidikan sejarah sekolah rendah.apa yang saya nak tahu? saya tak tahu penemutuga menggunakan bahasa inggeris atau bahasa melayu?thank you^.^

  2. saya ada apply kpli jan intake 2011,bt i tak dapat….hanya dapat masuk sampai temuduga….sangat sedih…saya gagal dalam mata pelajaran sejarah spm….tetapi i dapat c+ dalam matapelajaran sejarah stpm……dalam keadaan ini adakah sukar untuk dapat kpli pada masa akan datang….tolong jawab

  3. salam,sy mahasiswa pndidikn,,sy plu siapkan satu pnyelidikan ttg isu2 pndidikn yg dperkatakn sjk dlu smpai ls skrg ttapi msh blum temui jln pnyelesaiannya..kalo blh isu yg brkaitan dlm bdang pend.islam..blh cikgu bg idea x psl apa yg blh sy bt penyelidikn ni sbb pnyelidikn ni adlh assgment yg plu sy siapkan,,,t.ksih

    • maaf dah lama tak jenguk ke blog ni…kalau tentang sejauhmana murid melaksanakan ibadah wajib seperti sembahyang di rumah dan kaitan dengan peranan kelaurga,kawan2,cikgu dll?

  4. salam,sy mahasiswa pndidikn,,sy plu siapkan satu pnyelidikan ttg isu2 pndidikn yg dperkatakn sjk dlu smpai ls skrg ttapi msh blum temui jln pnyelesaiannya..blh cikgu bg idea x psl apa yg blh sy bt penyelidikn ni sbb pnyelidikn ni adlh assgment yg plu sy siapkan,,,t.ksih

  5. Salam sekalian..esok saya menghadapi temuduga program pendidikan.Saya mengharapkan diberikan kemudahan,ketenangan dan kejayaan dalam temuduga tersebut kerana saya ingin membantu kedua ibu bapa yang bertungkus lumus memberikan saya pelajaran sehingga ke tahap ini..oleh itu,saya ingin mengajak rakan2 sekalian.marilah kita sama2 doakan agar saya berjaya dlm temuduga tersebut dan tak lupa juga untuk semua individu yang menghadapi temuduga tersebut.amin ya robbbial’alamin.salamun khawlammir robbir rahim…

  6. salam cikgu..saya merupakan bakal graduan dan sangat berminat utk mmilih bidang pguruan sbg kerjaya saya. Saya jus nk tny sama ada temuduga umtuk pdidikan sains adalh dlm BI or BM?

  7. salam… sy ada interview medsi… sy dtawarkan pendidikan math… so what should i gonna do.?? onesly,.. xtaw apepom dlm interview ni… nk dapatkan nasihat dpd ssiapa yg tahu…. pliiiiiiissssssssss….. :(

  8. assalamualaikum…
    saya dapat tmuduga guru bgi lpasan matrikulasi isnin depan..
    ermm saya amik course perakaunan..
    agak2 selalu tanya apa eh??..terima kasih

  9. salam cikgu..lari topic sikit..sy ada interview DPLI 31 mei ni, perdagangan dan keusahawanan..berdasarkan panduan yg diberi banyak dpt menbantu sy..Tq cikgu:)
    sy mta pandangan n lain2 tips utk sy yg tiada pengalaman mengajar n hanya ada pengalaman bekerja 5 tahun…bagaimana sy perlu menyakin kan mereka sy berminat?tq cikgu…

  10. salam..sy nk tnye cgu psal interview kos bahasa melayu n kaunseling 29 hb nie…ape isu2 terhangat bkaitan kos yg sy dpat nie…sy buntu n sgat2 nervous cgu..sy xtahu nk bace ape…tkut sgt jadi kayu yg mmbisu nnt :(

  11. salam…saya ada interview 25 mei ni..sangat takut,,sbb saya xada pengalaman langsung di interview..boley bg tips x..saya interview kos perakaunan dan pengurusan perniagaan…banyak yg saya xtau lagi..hope boleh bantu,tq

    • Maklumat tentang kos yang anda nak pohon ni perlu anda kuasai. Kenapa anda mahu jadi cikgu soalan biasa keluar.. Paling penting tunjuk kepetahan bercakap. Tahu isu semasa. Baca paper selalu. Kalau ada kawan yang sudah pergi temuduga tanyalah mereka. Apa yang penting selain kepetahan bercakap ialah keyakinan diri semasa bercakap di nilai oleh penemuduga. Yang lain lain itu serahkan pada Allah, janji berusaha, berdoa dan bertawakal.InshAllah.

  12. salam…sy ad interview utk kos pndidikan sejarah n pendidikan dgn sains sosial…boleh bg tips utk pendidikan dgn sains sosial x..saya xberapa tahu n mahir..

    • sains sosial ini ialah subjek yang melibatkan KT,SIVIK, Seni . selain itu Kuasai isu semasa dengan baik. Sebenarnya penemuduga nak lihat kebolehan kita bercakap dan menyampaikan buah fikiran denagan baik. Salah atau tidak bukan isunya. Isunya meyakinkan atau tidak jawapan yang awak beri tu selain jelas penerangan itu. Senjata cikgu adalah dari muluntnya. Itulah penilaian sebenar. Maklumat tentan hal hal semasa dan perguruan perlu ambil tahu. Jawatan yang ada dalam dunia guru perlu di ambil tahu. Supaya anda lebih yakin bila menjawab soalan nanti. Yang lain lain tu serahkan pada Allah, Jika anda berusaha dan berikhtiar maka InshaAllah kejayaan semasa temuduga pasti ada pada anda. Minta doa dari cikgu dan ibubapa(jika masih ada). Selain bersolat hajat untuk kebaikan diri dan kejayaan kawan kawan.

  13. salam…saya dapat pgln tmuduga 26mei ni~ so skrg sgt2 la nervousnye n celaru..dun know wht to do..huhuhu,, sye suda bce tips2 n plbgai cnth soaln..adoi..rse takut/bimbang mncengkam kalbu sguh!!

  14. cikgu,masa temuduga upu bidang tue pelbagai soalan ke yg akn di tanyakan?soalan-soalan yg ditanyakan tersebut memerlukan jawapan yang panjang dengan huraian ke??

    • Tak ada banyak soalan. soalan individu ada satu, satu soalan dalam kumpulan.

      Cuma satu soalan tu kita di bagi peluang untuk memberi pendapat. Tapi masa kita bercakap tu penemuduga akan mencelah. Jadi jangan bagi peluang penemuduga nak mencelah..Hehehe.Maksudnya kita cakap sahaja.

  15. salam,..isnin nih saya ada tmuduga ntk sejarah..em..rasa2 laa,..apa soalan yg bakal d tnya,..nk sgt jd cg sjrah nih….^-^

    • saya ada tulis di komen di bawah tentang tu..Ok sejarah ni menggantikan mata pelajaran Kajian Tempatan dan Pendidikan Sivik dan kewarganegaraan mulai 2014 untuk sekolah rendah untuk tahap 2. Mata pelajaran Sejarah juga akan di wajibkan kredit dan lulus dalam SPM.

      • Jieja ada bagi komen macam ni selepas temuduga untuk opsyen sejarah:.penemuduga tanya ttg pembentukan malaysia dan mengapa sabah & sarawak join p’sekutuan tnah melayu..diorang uji pngetahuan sejarah negara jer..alhamdulillah dapat jawab..hihihi.. ^_^

      • ouh,..eya…bru bongkar komen2 ckgu nih,..pa2 pn,..doa kn sy brjaya ya ckgu,..makaseh atas info ckgu,..^_^

  16. salam..cikgu jika sy dpt kplspm temuduga perguruan dlm bdang muzik ap persediaan ptut sy lakukan?sy mohon panduan dr cgu..terima ksh..

    • bagi saya tak kira apa pun opsyen yang di pilih perlu bersedia segala galanya…apa yang berlaku dalam dunia pendidikan mutakhir ini perlu di ambil tahu..dasar dasar kerajaan dan dasar pendidikan ,ambil tahu nama menteri pelajaran,menteri pendidikan tinggi,nama ketua pengarah pelajaran,menteri kabinet. Muzik guna temuduga bakat ke?..Kalau ye, praktislah apa yang patut..maafm, saya muzik tak berapa pasti macam mana…nanti kalau saya ada info yang berguna saya akan kongsikan di sini..

  17. Pingback: Tips temuduga KPLSPM 2011 | DUNIA CIKGU

  18. thanks utk info ni…klu ambil subjek sejarah bgi skolah rendah,apa soalan akan kluar agak2nya??ni subjek baru bgi skola rendah..first batch 2011…

    • Sejarah ni adalah subjek dari kurikulum KSSR untuk di mulakan tahun 4 2014. Maksudnya murid tahun 1 sekarang akan memulakan pelajaran dalam sejarah ini. Sejarah ni bakal menggantikan subjek Kajian tempatan yang diajar sekarang. kalau yang ini saya tak pasti la apa penemuduga akan tanya sebab batch pertama kan. Tapi kena kenalpasti mengapa ramai pelajar tidak suka akan subjek ini. Kemudian apa relevannya subjek ini di ajarkan kepada murid di sekolah rendah?. Ini ada kaitan dengan semangat perpaduan dan semangat 1Malaysia yang di promosikan kerajaan. Kemudian kenalpasti kaedah atau teknik yang boleh menarik pelajar menyukai subjek ini. Ini pendapat saya sahaja.

      (Ops…rasa saya patut buat entri baru pasal temuduga KPLSPM la…hehehe ..sebab ramai yang masuk kat sini datang dari KPLSPM. Tapi takpe, mana yang boleh saya bagi pendapat saya bagi pendapat lah berdasarkan pengalaman saya di sekolah yang tak seberapa.

      • dah lepas da tmuduga kemarin lagi..hihi..penemuduga tanya ttg pembentukan malaysia dan mengapa sabah & sarawak join p’sekutuan tnah melayu..diorang uji pngetahuan sejarah negara jer..alhamdulillah dapat jawab..hihihi.. ^_^

  19. assalamualaikum. just nak minta pandangan berkenaan soalan mengapa anda memilih kerjaya guru.selalunya orang kata memang minat, kerjaya yang mulia. selain itu, apa jawapan yang boleh diberikan?

  20. hmm..relevan ke post ni utk saya yang akan menghadapi temuduga PPC Mathematics mnggu hdpan? Saya lepasan SPM..dan sdang mencari bahan yang mungkin ditanya dalam temduga..Bantu saya

  21. hurm,nk tya,if dpt intrview for TESL.mean speaking la kan.?? just wanna make sure it.:)
    if speaking,little bit hard to explain whole things kat atas tu ,btw,thanks for the tips,it such really good for me who are not ready enough having interview this monday.

    • logiknya macam tu lah… cuba baca tentang hal ini…MBMMBI(Memartabatkan Bahasa Melayu memperkukuhkan penguasaan bahasa Inggeris iaitu program menggantikan sains dan matematik dari PPSMI(dalam BI)

      Strategi Meningkatkan Penguasaan Bahasa Inggeris

      • Menyediakan guru BI yang mencukupi menerusi pengambilan guru bersara, guru dari luar negara dan IPTS selain daripada pengambilan melalui IPGM dan IPTA

      • Menyediakan guru BI di luar norma iaitu 2 orang guru bagi setiap kelas berenrolmen tinggi (contoh: melebihi 35 murid)

      • Menyediakan bahan bacaan Bahasa Inggeris

      • Memperkenalkan language arts dalam P&P Bahasa Inggeris

  22. ini tak buleh jadi nih,kene stady paper banyak2 nih,tak tido malam jwbnye,harap2 soalan baek punya,interview 26,sume tlg la doakan cek berjayo,thank you atas tip-tip yg bagos tu

    • saya harap afiqah berjaya…kena buat homework lagi sikit…cuba la tanya cikgu cikgu kat sekolah..minta bahan bahan yang boleh di bca untuk temuduga…ops…afiqah ni dapat temuduga kplspm ke?

    • kena selalu la bukak laman web moe tu kakau ada makluman rayuan. tapi biasanya rayuan akan di beritahu masa keputusan di umumkan..kalau tak berjaya cuba la mohon ke tempat lain pula. universiti antara pilihan yg terbaik

  23. the thing is,,, pastikan anda mampu menjawab terbaik soalan “mengapa anda nk jadi cikgu?”.. aku dapat soalak ni, hmm alhamdullilah dpt jwb termampu,
    baca lah sikit2 pasal nkra dan KSSR.

    good luck

    • ok tolong tengok tengok kan isu berkenaan pertukaran guru antara daerah mengikut opsyen, ini yang terbaru dan paling hot sekarang. Ramai guru guru ini enggan di pindahkan kerana masalah logistik(jauh dari rumah).Terpaksa balik ke rumah seminggu sekali. Mungkin akan di tanya dalam interview. contohnya. adakah anda bersedia di pindahkan? oleh PPD?
      Opsyen yang paling banyak di pindahkan ialah opsyen BM. Daerah yang paling ramai opsyen BM pula kalau di Selangor contohnya di PPD Sabak dan Hulu Sel.

Leave a Reply

